مهمترین ویژگی به Soloer خوب کنترل لاینه(Lane Control). کنترل لاین شامل موارد زیادی می شه که من بعضی از مهمترین هاشون رو به صورت خلاصه توضیح می دم:

Last Attacking(اتک آخر دادن): شما با دادن آخرین اتک به Creep ها، پول مورد نیاز برای خرید آیتم هاتون رو بدست میارید و همچنین باعث می شید لول تون بره بالا. راه های زیادی برای لست هیتینگ وجود داره که بهترینش اینه که همیشه اطراف محل درگیری کریپ ها بچرخید(ولی مواظب باشید خیلی به حریف نزدیک نشید. در ضمن هیچ وقت تو یه مسیر ثابت رفت و برگشت نکنید. سعی کنید تو مسیری حرکت کنید که حریف نتونه مکان بعدیتون رو حدس بزنه ) و درست در لحظه آخر به کریپی که HP اش قرمزه اتک بدید. ابن کار شاید تمرین زیادی بخواد و طول بکشه تا خوب باد بگیرید ولی مطمئنا ارزشش رو داره. بهترین تمرین برای لست هیتینگ تمرین کردن با BOT هاست چون بات ها طوری برنامه ریزی شدن که تو لست هیتینگ خیلی دقیق باشن.

Denying: دینای کردن یعنی این که شما به یه کریپ خودی آخرین اتک رو بدید. برای این کار باید دکمه A رو بزنید و بعد روی کریپی که خونش کمه کلیک کنید تا بهش اتک بدید. تقریبا مثل لست هیتینگه فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که برای Deny کردن یه کریپ خون اون حداقل باید کمتر از نصف باشه. شما با Deny کردن اولا نمی زارید حریف لست هیت کنه و گلد بدست بیاره و دوما باعث می شید که اون دیرتر لول آپ بشه.

Pushing و Pulling: پوش کردن(هل دادن) یعنی این که Creep های حریف رو سریع از بین ببرید و محل درگیری Creep ها رو به تاور حریف نزدیک کنید یا به تاور حریف برسید و بهش اتک بدید. با این کار می تونین تاور حریف رو سریعتر از بین ببرید و هم گلد زیادی به تیم بدید و هم برتری استراتژیکی زیادی نسبت بهشون پیدا کنید. Pulling (کشیدن) دقیقا عکس پوشینگه یعنی شما محل درگیری کریپ ها رو به تاور خودتون نزدیک می کنید. با این کار شما تا حدودی از خودتون در برابر Gank های حریف محافظت می کنید همچنین به یار هاتون فرصت خوبی برای گنک کردن حریف می دید چون حریف با تاور خودشون فاصله زیادی پیدا می کنه و نسبت به گنک آسیب پذیرتر می شه.

Harassing(اذیت کردن حریف): Harassment یعنی اتک دادن به حریف بدون قصد برای کیل گرفتن. شما با هرسمنت حریف رو مجبور می کنید محتاط تر بازی کنه و مجبور به استفاده از آیتم هایی که برای Regen خریده بشه و یا حتی مجبور بشه برگرده به بیس که این خودش تقریبا به اندازه کیل گرفتن با ارزشه. هرسمنت به دو صورت انجام می شه: اتک معمولی و Spell Spamming. تو روش اول شما باید به حریف اتک بدید البته نه به این سادگی که روش راست کلیک کنید. باید درست در لحظه مناسب این کار رو بکنید و باید حواستون باشه با اتک دادن مستقیم به حریف توجه کریپ ها رو جلب نکنید. تو روش دوم هم شما از لول هاتون برای هرس کردن استفاده می کنید که این برای هر هیرویی روش متفاوتی داره. بحث هرسمنت بحث خیلی مفصلیه و جا داره که تو یه جای دیگه در موردش بحث بشه. بهترین روش برای یاد گرفتنش نگاه کردن ریپلی بازیکن های حرفه ایه.

Rune:Runewhoring ها تو دو نقطه از مپ ظاهر می شن: یکی تو قسمت بالای روخونه و اون یکی تو قسمت پایینی. هر 2 دقیقه یه بار به Rune ظاهر می شه که با گرفتنش برای به مدت کوتاهی به قابلیت خاص پیدا می کنید. همچنین اگه Bottle داشته باشید می تونید برای 2 دقیقه اون رو توش نگه دارید و با این کار باعث می شید بطری دوباره خودش رو پر کنه. معمولا هیروی وسط Runewhoring می کنه چون به محل ظاهر شدنشون نزدیک تره و با گرفتنشون می تونه به راحتی به تمام لاین ها دسترسی داشته باشه و Gank کنه. همیشه سعی کنید وقتی به لحظه ظاهر شدن Rune نزدیک می شید(دقایق زوج یعنی 0:0،0:2،0:4) لاینتون رو پوش کنید تا کریپ ها به تاور حریف برسن. با این کار وقتی برای چک کردن Rune لاین رو ترک می کنید چیز زیادی رو از دست نمی دین چون کریپ هاتون اونقدر سریع از بین می رن که حتی یه کریپ حریف رو هم نمی زنن و وقتی شما به لاین برگشتین کریپ های حریف نزدیک تاور شما آماده ان تا سریع ازبین برن و به شما XP و گلد بدن.


باز هم می گم که کنترل لاین شامل موارد دیگه ای هم می شه و این مواردی که من به صورت خلاصه گفتم فقط شامل مهمترین هاشون می شه.

آیتم های یک Soloer

بعد از این که فهمیدیم یه Soloer خوب چه ویژگی های باید داشته باشه باید با آیتم هایی که اون نیاز داره هم آشنا بشیم:



Flying Courier: به هیچ عنوان Soloer نباید Courier بخره. این کار رو باید ساپورتر تیم بکنه تا تمام بازیکن ها به خصوص Soloer آیتم های موردنیازشون رو سریعا بخرن. و باید اون رو سریعا به Flying تبدیل کنه چون یه Animal Courier خالی خیلی کنده و برای اعضا هیچ فایده ای نداره. همچنین از Courier می تونید برای چک کردن Rune یا تکنیک باتل پرنده کردن(Bottle - Crow) استفاده کنید. برای این کار باید دستور هایی که می خواید به پرنده بدین تو صف بزارید (Queue کنید) بعنی دکمه ی Shift رو نگه دارید و به پرنده دستورات لازم رو بدید. در این مورد برای مثال اول باید شیفت رو نگه دارید و روی بطری تون راست کلیک کنید بعد دکمه E رو بزنید و در آخر T تا پرنده تون به نوبت این کار هارو انجام بده.

Bottle: مهمترین آیتم برای یه Soloer. این اولین آیتمیه که باید با پولی که فارم کردید بخرید البته بهتون پیشنهاد می کنم اول بازی با این آیتم شروع نکنید چون اگه بلافاصله حریف هرس بده و مجبور به استفاده ازش بشید و Rune رو هم از دست بدید دیگه هیچ کاری باهاش نمی تونید بکنید. همیشه اول آیتم هایی بخرید که بهتون Stats و Regen می ده و بعد Bottle بگیرید.

Boots of Speed: این یکی رو باید بلافاصله بعد از باتل بخرید. از اون جایی که شما تنها Soloer تیم هستید(البته اگه Trilane نرفته باشید) بیشتر از هیروهایی که تو لاین های دیگه ان پول بدست میارید و سریعتر از اون ها Boot می خرید. در نتیجه راحت تر می تونید گنک کنید و اگه زودتر از حریفتون بتونین Boot تون رو بخرید می تونید با اسپید بیشتر اون رو تحت فشار بزارید.

Scroll of town Portal: مسلما بهترین وسیله برای کمک کردن به لاین های دیگه در مواقع Gank شدنشونه. یه زئوس لول 6 که به موقع تلپورت کنه می تونه روند درگیری کاملا عوض کنه و با یه دابل کیل به لاین خودش برگرده. همچنین برای فرار کردن از دست هیروهایی که Slow بالایی دارن و فرار کردن از دستشون به روش معمولی غیر ممکنه(مثل QoP،Viper، Balanar، Bloodseeker) بهترین راهه. چون این هیروها تقریبا هیچ نوع Disable ندارن تا بخوان تلپورت تون رو کنسل کنن.

Magic Stick/Wand: در حالت کلی باید این آیتم رو تو هر بازی ای بخرید مخصوصا اگر در مقابل Spammer های مثل Batrider،Zeus و Doom قرار دارید بهتره هر چه سریعتر برید سراغش. همچنین وقتی جلوی هیروهایی مثل Kunnka یا PotM یا Ezalor هستید Magic Stick می تونه خیلی مفید باشه چون با یه مقدار هشیاری نسبت به Wand امکان نداره حریف بتونه روتون Arrow یا Turrent بزنه.


این ها فقط آیتم هایی ان که باید به عنوان Soloer بخرید. مسلما هر هیرویی برای خودش یه Core Build داره که باید بعد از خرید این آیتم ها اون رو تکمیل کنید.

هیروهایی که قابلیت Solo دارن

من نمی تونم تمام هیروهایی رو که قابلیت Soloing دارن رو این جا لیست کنم چون تعدادشون خیلی زیاده. من فقط مثال هایی از انواع اون ها رو می زنم و نحوه مقابله با اون ها رو ذکر می کنم و فکر می کنم تشخیص بقیه شون با توجه به مثال ها کار آسونی باشه.



یکی از بهترین Soloer ها، اگر بازیکن خوبی داشته باشه غیر ممکنه ازش کیل بگیرید چون با 4 ثانیه Nightmare اش خیلی راحت از دستتون فرار می کنه. به راحتی می تونه تو Rune war برنده شه(باز هم به خاطر Nightmare ). همچنین به وسیله Brain Sap تقریبا هر هرسمنتی رو بی فایده می کنه. به راحتی از پس هیروهایی که تو Nuke و هرسمنت تخصص دارن بر میاد(Zeus،SS، Puck،Tinker)چون هم بهتر لست هیت می کنه، هم بهتر هرس میده و هم بهتر Rune Whore میکنه و تا حدودی در مقابل Orb-Walker هایی مثل وایپر و Trax خوب عمل می کنه چون می تونه اون ها رو بخوابونه و به راحتی از دستشون فرار کنه. از طرف دیگه، مانای خیلی کمی داره به همین دلیل هیروهایی که می تونن ماناشو کم کنن(OD،Lion،Silencer، Nerub) به راحتی بهش غلبه می کنن. همچنین در مقابل هیروهایی که HP بالا یا قابلیت هیلینگ دارن مثل Doom، Warlock و Treant هم کار زیادی از دستش بر نمیاد چون بعد از کمبوی Grip + Sap کار چندانی نمی تونه انجام بده.



این دسته از Soloer ها نزدیک زن هایی با دمیج بالا ان که معمولا Nuke یا دیس ایبل کمتری نسبت به بقیه گروه ها دارن اما استقامتشون خیلی بیشتره. این هیرو ها توانایی زیادی تو لست هیتینگ دارن و باید هر چه زودتر لول 6 بشن. این دسته از هیروها خیلی احتیاجی به Rune ندارن و نمی تونن به خوبی بقیه ازش استفاده کنن(به جز Magnus چون 1Rune=5- 6 Shokwaves ) ولی در هر صورت نباید بزارن دست حریف بهش برسه. به راحتی از پس هیروهایی که اتک دمیج پایین یا اتک انیمیشن بالا دارن (مثل Sniper،Leshrac و ...) بر میان چون اتک دمیج شون خیلی بیشتره و معمولا QB هم دارن به همین دلیل تقریبا 90% کریپ کیل رو بدست میارن و از اون جایی که HP و HP Reg بالایی دارن تاحد زیادی نسبت به هرسمنت حریف مصون هستن. تنها Orbwalker هایی مثل Huskar، Drow و Viper حریفشون می شن چون اگه از لول 1 Orb walk بشن کار زیادی نمی تونن بکنن.



دور زن های اگیلیتی که EHP پایینی دارن( Glass-Canons). مهارت بالایی در لست دادن دارن و معمولا لول هایی دارن که اول بازی خیلی قویه. این دسته از هیروها وابستگی زیادی به Rune دارن و اگه می خوان قدرت واقعیشون رو نشون بدن باید تمام Rune ها رو بدست بیارن چون معمولا لول هاشون مانای نسبتا کمی می خواد و با یه Rune می تونن به خوبی فارم کنن و هرسمنت زیادی به حریف شون بدن. تنها کسانی که می تونن با هاشون برابری کنن Nuker هایی مثل Lich و Zeus ان و اون موقع است که همه چیز به Rune بستگی داره: کسی که 2 تا Rune پشت سر هم بگیره برنده اس. البته Glass Canon ها نسبت به Disabler ها هم آسیب پذیر ان چون HP شون به قدری کمه که با یه دیس ایبل می تونن کیل بدن.



بهترین دسته از Soloer ها ملقب به Heavy Nukers. تنها چیزی که برای کیل نیاز دارن یه Rune مناسب و یه هیروی حریف با دمیج 70 درصده. معمولا عادت دارن چند بار Nuke شون رو روی حریف اسپم کنن و بعد دنبالش بیافتن تا ضربه آخر رو بزنن به همین خاطر باید خیلی زود Boot شون رو بخرن. Ganker های فوق العاده ای هستن و خیلی خوب ساید ها رو گنک می کنن به خصوص وقتی لول 7 بشن و با کمی تلاش می تونن روند بازی رو تغییر بدن. از پس بیشتر هیروهایی که قبلا ذکر شده ان برمیان ولی در مقابل هیروهایی که قابلیت هیل یا HP زیادی دارن( Warlock،Atropos،Bloodseeker و Pudge) قدرتشون خیلی کمتره. با این حال حتی این هیرو ها هم باید مقابل Heavy Nuker ها محتاط تر بازی کنن.



یکی از بهترین Soloer های نزدیک زن. اگه QB داشته باشه هرسمنت هیچ فایده ای زیادی روش نداره. هر وقت Ultimate داشته باشه گنک می کنه و معمولا کیل می گیره. فقط کافیه اول بازی چند تا گنک موفقیت آمیز داشته باشه و دیگه غیرممکنه که بتونید متوقفش کنید. تقریبا از پس هر نوع Soloer ی بر میاد حتی Heavy Nuker ها. شما با زئوس 2 می زنید و خونش رو به 200 می رسونید. اون سایلنس تون می کنه و 3 تا کریپ میزنه. حالا دوباره HP اش شده 450. در مقابل همچین هیرویی چی کار می شه کرد؟ البته از اون جایی که HP pool پایینی داره هیروهایی که می تونن تو به کمبو بکشنش(Atropos،Lina،Lion،Leshrac) گزینه خوبی در مقابلش هستن.



هیروی مورد علاقه خیلی از گنکرهای برای Soloing . گنکر فوق العاده ایه و خیلی خوب Rune Whore می کنه. در برابر Glass canon هایی که مکانیزم فرار ندارن(Trax،Zeus،Lich،SF) یکی از بهترین گزینه هاس. اما در مقابل هرسر هایی مثل QoP و PotM که مکانیزم فرار دارن کار زیادی نمی تونه انجام بده. اگه نمی تونید به خوبی Hook کنید یا Rune Whore خوبی نیستید به هیچ وجه سراغش نرید چون فقط بگلد اضافی به حریف می دید.


Soloing در مقابل Dual Lanes و Tri - Lanes

این چیز غیرعادی ای نیست که حریف در مقابل Soloer شما دو یا سه تا هیرو بفرسته(یا شما یه Soloer جلوی Dual اون ها بفرستید) چون وقتی ببنین که با یه هیرو نمی شه از پس Soloer شما بر اومد سعی می کنن با برتری عددی این کار رو بکنن و معمولا هم این کار جواب می ده چون اکثر هیرو ها اگه فارم نکنن و مدام کیل بدن نمی تونن کار زیادی برای تیم بکنن ولی با این حال چند تا هیرو هستن که از پس این موقعیت ها هم بر میان:



Nightmare و Brain Sap لول های خیلی خوبی برای زنده موندن هستن. با اینا شما به راحتی می تونین هرسمنت حریف رو خنثی کنید و هر تلاشی برای کیل گرفتن شون رو بی اثر. حتی وقتی 6 بشید به تنهایی می تونید از یکی شون کیل بگیرید. در کل با این هیرو نباید مشکل زیادی برای مقابله با Dual Lane حریف داشته باشید.



HP اولیه بالا و قابلیت هیلی که می تونه برا هرسمنت هم به کار بره. وقتی لول 3 بشید بدون ترس زیاد از هرسمنت حریف می تونید فارم کنید. حتی می تونید در مقابل Glass Canon هایی که با 2 تا Soul Rip می میرن تهاجمی بازی کنید چون اگه حریف HP اش کم باشه دیگه نمی تونه به اون صورت به شما هرس بده. از لول 4 به بعد وقتی TombStone رو لول آپ کنید کیل گرفتن ازتون کار خیلی سختی می شه. فقط چند تا آیتم Reg همراهتون داشته باشید و سعی کنید تا جایی که می تونید فارم کنید.



600 تا رنج اتک خوبه، اما 800 تا Leap خیلی بهتره. تمام مچ های که روی اسلو برای کیل گرفتن تمرکز می کنن (Veno + Tide ، Lich + Jugg، Viper + Batrider) هیچ وقت نمی تونن آسیب جدی ای بهش وارد کنن چون هیچوقت بهش نمی رسن. حتی استانر ها هم به سختی می تونن کیل بگیرن چون با لیپ اش می تونه از استان شون جاخالی بده یا بعد از تموم شدن مدت اش فرار کنه. حتی یه Arrow ی خوب می تونه منجر به فرست بلاد شه. برتری های میرانا نسبت به Dual Lane حریف خیلی بیشتر از این هاست.



وقتی لول 3 شه با استفاده از اسکیل 1 اش می تونه مانای حریف رو همیشه 0 نگه داره و با استفاده از 2 اش هرسمنت خوبی بهشون بده و راحت فارم کنه چون وقتی حریف 50 درصد خون و 0 تا مانا داشته باشه مسلما نمی تونه مزاحمت زیادی برای شما بوجود بیاره. با این حال همیشه حواستون به مینی مپ باشه تا یه وقت حریف با یه دابل دمیج یا ایلوژن گنکتون نکنه چون در این صورت به احتمال زیاد کیل می دید.



اتک انیمیشن خوب، اتک رنج بالا و یه اسلو متوسط این هیرو رو به یکی از گزینه های خوب در مقابل Dual Lane تبدیل می کنه. با 650 تا رنج تو لول 4، تقریبا همیشه پشت تاور وایمیسته و فقط لست می ده و اگه حریف بخواد پشت تاور بیاد، یه shrapnel می زنه و در می ره. تو این جور مواقع معمولا با 100 تا Hp و یه کیل به بیس برمیگرده چون قدرت shrapnel تو اول بازی خیلی زیاده و اگه یه بوت و چند تا آیتم برا HP داشته باشه دیگه تو 2 تا استان کیل نمی ده. هرچند انتخاب های بهتری برای مواجهه با Dual lane به جای کاردل وجود داره چون ایده ی فرستادن یه کری جلوی 2 تا هیرو ریسک بالائیه و در صورت شکست می تونه باعث شکست کل تیم بشه ولی اگر قصد ندارید اون رو به صورت کری بازی کنید می تونه هیروی خوبی باشه.



یکی از بهترین گزینه ها در برابر Tri lane ها. به کمک 1 و 3 اش کیل گرفتن ازش کار آسونی نخواهد بود و به کمک 2 اش می تونه بدون این که خودش رو تو خطر قرار بده هم فارم کنه و هم هرس بده و همچنین برای موثر بودن تو بازی نیازی به فارم آن چنان زیادی نداره (مگر این که کری تیم باشه) به همین دلیل در صورت نیاز می تونه خیلی Passive و دفاعی بازی کنه و همچنین یکی از بهترین ساپورتر هاست.




مسلما هیروهای دیگه ای مثل Weaver و Queen of Pain هم هستن که می تونن در برابر Dual lane ها دووم بیارن ولی اسمشون رو این جا نیاوردم چون خیلی واضحه که مکانیزم فرار عالی ای دارن و انتخاب خوبی برای این جور مواقع به حساب میان.

حرف آخر

یه Soloer خوب می تونه تفاوت زیادی تو بازی ایجاد کنه. با کمی مهارت تو Rune Whoring، Farming ، Map Awareness و رفلکس بالا می تونید باعث ایجاد تفاوت زیادی تو بازی بشید. و در ضمن همیشه موقع Soloing، حواستون رو تو 30 ثانیه اول بازی جمع کنید چون یه ونج با یه Double Damage می تونه برابر با یه First Blood باشه. منتظر نظرات و پیشنهاداتتون هستم.